Szobatisztaság és óvodakezdés

Tegyük tisztába a dolgokat : Szobatisztaság és óvodakezdés

(Forrás: http://www.tundertanoda.hu/; május 4, 2011 8:36 de. TündérTanárnéni szobatisztaság)

Az óvodakezdés alapfeltétele a betöltött 3 éves kor és a szobatisztaság. Az elsõ kritériummal általában nem is szokott baj lenni, elõbb-utóbb eljön az a harmadik születésnap, ám ez nem mindig jár együtt a tökéletesen mûködõ és teljes egészében kialakult szobatisztasággal az óvodába készülõ gyerekeknél. Fejlesztõ foglalkozások után gyakran megesik, hogy a szülõk diszkréten ( és olykor szégyenkezve) számolnak be errõl, és affelõl érdeklõdnek, hogy mivel tudnák segíteni, illetve elérni, hogy a szeptemberi óvodakezdésre már teljes egészében szobatiszta legyen a gyerekük. A szobatisztaság kérdésköre ugyan nem tartozik a fejlesztõ pedagógiához, de szerencsére vannak olyan módszerek amelyekkel -közvetve! – segíteni tudjuk azt… A szobatisztaság kialakulását, és annak folyamatát elsõsorban az idegrendszer érettségi szintje határozza meg, így siettetni ugyan nem tudjuk, de támogatni igen. Egy többlépcsõs fejlõdési folyamatról van szó, amelyre kb másfél éves kortól válnak éretté a gyerekek. Érdemes odafigyelni arra, hogy a gyermekünk éppen hol tart ebben a folyamatban: ? Zavarja -e már , ha piszkos a ruhája, pelenkája? ? Képes-e már hosszabb ideig tartani a vizeletét? – erre általában úgy derül fény, hogy napközben egyre több órára, egyre hosszabb idõszakokra marad száraz pelenkája. ? Jelzi-e ha pisilnie kell, és belepisil-e a bilibe? ? Érzékeli-e és felismeri-e az ürítési ingert? – Nem minden gyerek szokta hangosan bejelenteni, ha kakálnia kell, vannak akik csak megállnak a játék közben, vagy megváltoztatják a testtartásukat (kicsit elõre dõlnek, leguggolnak stb ) Az emberi test hihetetlenül bölcs, és már az embergyerekben is ösztönösen megvan a szemérmesség az ürítési funkciókat illetõen. Sok kisgyerek csendben félrevonul amikor érzi az ingert (elbújuk a sarokba, ajtó mögé, függyöny mögé stb) és csak dolga végeztével jön elõ. Tartsuk tiszteletben a gyereknek ezt az igényét, ültessük ezeken a helyeken a bilire, engedjük, hogy õ is félrevonulva végezhesse el a dolgát. Végül is gondoljunk csak bele, mi sem lennénk rá képesek nagyközönség elõtt… A bilizés egyébként sem cirkuszi mutatvány, nem tartozik másokra, és nem kell, hogy a rokonok körgyûrût alkotva tapsoljanak hozzá.
? Kezd -e érdeklõdni a gyerek a nagyok (szülõk és testvérek) wc használati szokásai felõl? – A szobatisztaság felé vezetõ út egyik fontos állomása amikor a gyerek elkezd érdeklõdni a családtagok vécézési szokásai felõl. Észreveszi, hogy a nagyok nem pelenkát hordanak, hanem bugyit és kisnadrágot és wc-re járnak. A kisgyermekben erõsen jelen van az utánzás és a modellkövetés utáni tanulás igénye és készsége, õ is olyan szeretne lenne , mint a nagyok. A szobatisztaság elsajátításával is igyekezni fog majd közéjük tartozni. Azokban a családokban , ahol nagyobb testvérek is vannak, a legkisebb is hamarabb lesz szobatiszta, mert ellesi a többiektõl a dolog csínját-bínját, és utánozza õket. Ha nem ütközik az elveiddel és elfogadható számodra, akkor akár egy-egy alkalommal meg is engedheted neki, hogy elkísérjen oda, “ahová a király is maga megy” . /Vannak gyerekek akiket vissza sem lehet tartani és az utánzással hamar elsajátítják a bilizés és a vécézés tudományát. / ? Biztosítva van-e a nyugodt, biztonságos légkör, van -e lehetõsége a gyereknek lazítani? – Gyakran tapasztalni, hogy azoknál a gyerekeknél akik még a szobatisztaság kialakulása elõtt bölcsödébe kerültek, megtorpan, vagy elhúzódik a tanulási folyamat. Az anyától való elválás, az új környezet adta stressz, és a görcsösség nem kedvez az ürítési funkcióknak sem, hiszen “elengedni” is csak laza izmokkal lehet. Mindezek egy szorongásra hajlamosabb gyermeknél gondokat okozhatnak. ? Rendeltetésszerû használat – A bili és a wc, nem szórakozóhely, csak arra használjuk amire való, és csak annyi ideig amíg az szükséges. Ne ültessük rajta órákig a gyereket, ne itt olvassunk meséskönyvet, ne itt mondókázzunk, és a leghosszabb Petõfi verset sem feltétlenül itt kell elszavaltatnunk a gyerekkel. Ha csak nem akarjuk , hogy az alapvetõ vegetatív funkcióit összekapcsolja más tevékenységekkel, és esetleg késõbb “eszközként” használja ellenünk. ? Pelenka macera helyett bugyipelenka – A szobatisztaság gyakorlásának idején sokat segíthet a bugyipelenka ,…” ami még pelenka , de már kisnadrág”:). …13 év távlatából tudom mondani, hogy még mindig ez a legjobb . A szobatisztaság kialakulását közvetve segítõ fejlesztõ tevékenységek Mivel a szobatisztaság kialakulását az idegrendszer irányítja, -közvetve (!)- az idegrendszert erõsítõ fejlesztõ gyakorlatokkal megtámogathatjuk a folyamatot. Az idegrendszert és az egyensúlyozó /vesztibuláris/ rendszert fejlesztõ mozgásos játékok a következõk lehetnek: ? trambulin? billenõpad, libikóka ? Ayres tölcsér (készségfejlesztõ játszóházakban, fejlesztõ központokban bárki számára hozzáférhetõ) ? roller, bicikli ? hinta – mindenféle hinta, de különösen hatékony a plafonba akasztható csepp alakú hinta. A vesztibuláris rendszert fejlesztõ funkcióján túl lélekgyógyító hatással is bír, formája és mozgása révén az anyaméhben eltölt idõszakba ringatja vissza a gyermeket.
Dr Freud szerint : A pszichoanalizis fejlõdéselmélete szerint az 1-3 éves kor közötti idõszak az anális szakasz. A végbélnyílás zónájának mûködése kerül a középpontba. A szobatisztaság ebben az idõszakban alakul ki a gyerekeknél. A széklet visszatartása és kellõ idõben való elengedése a saját test feletti kontroll kialakulásának fontos mozzanata. Nem megfelelõ szülõi hozzáállás következtében aktív és passzív ellenállás alakulhat ki a gyermekben, vagy szándékosan mellõzi a kijelölt idõpontokat és helyeket a székletürítés során, vagy megtartani, visszatartani próbálja székletét, vizeletét. Mindezek a késõbbiekben jelentkezhetnek egy egy jellegzetes személyiségvonásban, akár a fösvénység, túlzott rendszeretet, makaccság, kényszeres tisztaság formájában. A szobatisztaság – és minden más készség elsajátításában is – a saját gyermekünk igényeibõl és adottságaiból induljunk ki, soha ne azt nézzük, hogy másokhoz képest mit tud hanem azt, hogy saját magához képest hol tart. Különösen nagy szüksége van az értõ figyelmünkre, és a támogatásunkra , hogy kijárhassa a “Kakadémia minden tagozatát”

 A szobatisztaságról

(Forrás: http://www.szuperszulo.hu/)

Persze a régi idõkben, amikor még kézzel mostuk a pelenkát, meg sokszor itt is-ott is kifolyt, sokkal könnyebben ment ez a dolog! Igen, de nem a régmúltat kell visszasírni, hanem a jelenlegi problémákkal megbirkózni. Mert ugye senki nem vesz a gyerekének rosszabb minõségû pelenkát csak azért, hogy elõbb szobatiszta legyen( bár már ilyet is hallottam). Magyarországon mindenki inkább siettetni akarja a szobatisztává válást. Pedig túl korán elkezdeni, nincs igazán értelme. Egy gyerek sem lett attól korábban szobatiszta, hogy egy-két évesen programszerûen, naponta többször ült a bilin. A szobatisztaság az idegrendszer Ezt abból láthatjuk, ha a gyerek játszik a kádban fürdés közben, hogy pisil, majd megállítja, megint pisil, megint megállítja.( ez kislányoknál nehezebben vehetõ észre, de õk általában jelzik). Vagy ha a délutáni alváskor száraz marad a pelus, azt is jó jelnek tekinthetjük. Ha fejlettségének függvénye, ez a záróizmok tudatos mûködtetését jelenti. mindezek megvannak, elkezdhetjük a szoktatást. Bilire vagy WC-re? Mi lenne, ha megkérdeznénk a gyereket? Néhány gyereknek a bili a jó, Fiúknál szokott felmerülni a kérdés ülve vagy állva? Úgy gondolom, ez az apa kompetenciája. Javasolt a bilit a fürdõszobában/WCben tartani, hogy a gyereket majdan könnyebben át tudjuk szoktatni a WC-re. Nem kell fél órákig ott ültetni Ha nem megy , majd máskor. Mikor? Reggel, délben, vagy fürdés elõtt? Nos, ahogy az élet, napirend hozza. A gyereknek a szobatisztaság nem fontos. Õ azt látja, hogy nekünk ez mekkora örömet okoz- ez segíti õt abban, hogy minél elõbb szobatiszta legyen. ( A bölcsiseknek a csoportszellem A szobatisztaság kialakulása fokozatos tanulás. Ha megértette, mit szeretnénk, elõbb- utóbb jelzi „pisi”. Elõször ezt pisilés után mondja, de ez természetes. Ne szidjuk meg, hogy miért A pisiléssel kell kezdeni, a kakilás más kérdés, errõl majd késõbb. mert az kicsi, mint õ, mások WC-re szeretnének ülni, mint a nagyok. Engem egyik sem zavar, de néhány férfinek ez presztizskérdés. miatt néha könnyebben és gyorsabban megy.) nem szólt korábban. Fokozatosan az is meglesz. Persze jelezzük, hogy egy kicsit korábban A következõ lépcsõ, amikor pisilés közben szól. Igen, ez az az idõszak, amikor a WC-ig vezetõ úton ne hagyjuk ott a méregdrága perzsa szõnyeget, mert valószínû, hogy pisis lesz! Azt hiszem egy- két hónapot kibírunk szõnyeg nélkül is.( Ezért szokták javasolni a nyári szóljon, de ez sem kötelezõ, a legfontosabb a dicséret. idõszakot, és a kertet.) Majd csak ezt követi az az idõ, amikor tényleg elérünk a WC-ig. Pár szót a kakilásról: ez egy kicsit bonyolultabb kérdés, na nem idegrendszeri, inkább érzelmi szempontból. Nagyon sok gyerek elbújva, kizárólag pelenkába kakil. Ne zavarjuk ilyenkor, ne akarjuk másra kényszeríteni! Ezek a gyerekek nehezen szakadnak el saját „ terméküktõl”. A székletüket a saját testük részének tekintik. ( Itt, most szép analitikus elemzést írhatnék, nem teszem.) Sokszor ezek a gyerekek csak akkor tudnak WC-be kakilni, ha hosszasan nézhetik saját terméküket, majd elköszönnek tõle, s odaadják azt a „ kakimanóknak”. Ne nevessük ki Fontos, ha a gyermek több napig láthatóan visszatartja székletét, forduljon szakemberhez. Ez sokszor lelki terheltségre utal. (Nem összekeverendõ a ritkán kakiló gyermekkel.) őket ezért!

Héjja Edit

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük